Inschrijvingen auto’s: zonnige cijfers voor occasies en nieuwe wagens in verregende julimaand

***

03/08/2023

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “Na verschillende sterke maanden ging de tweedehandsmarkt ook in juli op hetzelfde krachtige elan verder groeien, met een groei van maar liefst +16,6% tot 57.594 eenheden. Gecumuleerd over de eerste zeven maanden bedraagt de stijging +7,2%: dat zijn 27.187 eenheden meer dan in dezelfde periode van 2022, maar er is wel een achterstand van 18.659 stuks ten opzichte van 2021 (-4,4%). De markt evolueert dus opnieuw gunstig, maar we bereiken nog altijd niet het niveau van het sterke jaar 2021. Positieve vooruitzichten zijn dat er nu meer recente wagens op de tweedehandsmarkt instromen – ook zogenaamde 0-kilometerauto’s - en dat de stocks geraken stilaan terug gevuld De prijzen stabiliseren of dalen zelfs voor oudere wagens, maar het aanbod van betaalbare recente occasies blijft mager. Zoals verwacht, krijgt de PHEV klappen op de tweedehandsmarkt en tegelijk kan de slechts licht stijgende vraag naar elektrische wagens dat verlies niet compenseren, ondanks het feit dat de occasie EV via bijvoorbeeld ballonfinancieringen zo aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt voor de particuliere klant. Maar die hapt dus nog altijd niet toe.

Bij de nieuwe wagens beleefden we de zoveelste topmaand op rij met ditmaal 34.669 inschrijvingen (+32,5%) waardoor de eerste zeven maanden +35,0% hoger uitkomen dan vorig jaar. We liggen echter nog een eind achter op de pre-Coronacijfers én gaat hier vaak nog om uitleveringen van wagens die eerder werden besteld. We merken dat leveringen stilaan terug vlotter beginnen te verlopen en bijgevolg zal de boost in de inschrijvingscijfers door laattijdige leveringen naar alle verwachting stilaan afgevlakt worden – ook de uitfasering van plug-in hybrides zal zich op termijn laten voelen (ten voordele van puur elektrische wagens). Het blijft ook opvallend hoezeer de Belgische nieuwmarkt wordt gedomineerd door de bedrijven/leasing: de consument valt terug naar minder dan één derde en keert steeds zich naar de occasiemarkt – vooral in Wallonië is die verhouding extreem.”

Enkele grote tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Simon Bossuyt, DEX: “De maand juli begon goed en we merkten een duidelijke heropleving in de markt. Wat ons daarbij vooral opviel, was dat de consument heel wat interesse had naar de jonge tweedehandswagens die wij aanbieden. De laatste twee weken van juli werd het echter terug iets rustiger – de vakantieperiode is daar natuurlijk niet vreemd aan. Toch komen er nog veel klanten naar de showrooms, vooral gezinnen die op zoek zijn naar een kwalitatieve wagen binnen een haalbare prijsklasse.”

Steven Vanzurpele, Jennes: “Juli was, na een druk voorjaar, een kalme maand voor Jennes Used Cars. De verwachte dip in de vraag naar hybride wagens vanuit de B2B-markt is er effectief gekomen en we hebben in juli zeer weinig vraag naar dit type wagens gehad. We merken anderzijds wel een verhoogde interesse voor de elektrische modellen maar die compenseren het verlies bij de hybrides niet. De particuliere klanten tonen echter wel meer interesse in hybride wagens. We verwachten dat die prijzen de komende tijd zullen zakken en daardoor nog interessanter worden voor de particuliere klant. De interesse van diezelfde particuliere klant voor elektrische wagens blijft nog altijd uit. Nochtans merken we dat de banken veel moeite doen om elektrische wagens aantrekkelijk te maken, o.a. door hoge restwaardes bij ballonfinancieringen maar we vermoeden dat die boodschap nog niet voldoende bekend is bij de typische particuliere klant.”

Frédéric Vassamillet, Soco: “Wij hebben een kalme julimaand achter de rug, met minder website- en showroombezoek dan normaal. Misschien komt dat wel door de nieuwe schoolvakantieregeling in Wallonië…? Maar de klanten die we hebben gezien, kwamen wel echt met de intentie om een auto te kopen. Er was meer vraag naar middenklassenwagens en  minder voor de kleinere modellen. Momenteel krijgen we minder vraag naar 0-kilometerauto’s hoewel we daar voldoende stock van hebben – bijvoorbeeld van de Dacia Sandero, waarvan er in het officiële dealernet maar weinig meer beschikbaar zijn. Ook de vraag naar elektrische occasies blijft zeer laag.”

Inschrijvingen tweedehandse wagens – juli 2023

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen en BMW blijven ook in juli 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot.  

Ook qua meest populaire modellen verandert er niets met een identieke top 5. Op kop staat nog steeds de VW Golf (16.551) en VW Polo (11.904) gevolgd door de Opel Corsa (11.111), de BMW 3-reeks (10.173) en de Ford Fiesta (8.365).

De Opel Corsa scoort een mooi cijfer met exact 11.111 occasie inschrijvingen dit jaar 😊

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 36,6%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 53,4%, dat is een lichte stijging van het aantal diesels en een dito daling van de benzines ten opzichte van vorige maand. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 11,1% al ruim de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 8,0% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 1,6% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 11 maanden. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 54% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens - een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar - terwijl Wallonië status quo blijft op 37% en Brussel 1% moet inboeten. Ten opzichte van vorige maand heeft Brussel wel wat goedgemaakt ten opzichte van Vlaanderen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 3 augustus 2023

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy